Ero sivun ”Ritaripeli:Ritaripeli” versioiden välillä

Domhan-wikistä
Siirry navigaatioon Siirry hakuun
 
(Yhtä välissä olevaa versiota toisen käyttäjän tekemänä ei näytetä)
Rivi 1: Rivi 1:
 
[[Kuva:Demokuva peli menossa.png|thumb|Ensimmäisiä vuonna 2008 ilmestyneitä demokuvia siitä, miltä Ritaripelissä voisi näyttää]]
 
[[Kuva:Demokuva peli menossa.png|thumb|Ensimmäisiä vuonna 2008 ilmestyneitä demokuvia siitä, miltä Ritaripelissä voisi näyttää]]
  
'''Ritaripeli''' on peli, jossa esiintyy [[ritari]]. Pelissä [[pelaaja]] antaa ritarille toimintakäskyjä pyrkien toteuttamaan jonkin tehtävän.
+
'''Ritaripeli''' on peli, jossa esiintyy [[ritari]]. Pelissä [[:Ritaripeli:Pelaaja|pelaaja]] antaa ritarille toimintakäskyjä pyrkien toteuttamaan jonkin tehtävän.
  
 
== Ritaripelin historiaa ==
 
== Ritaripelin historiaa ==
  
Ritaripelin kehittäminen alkoi marraskuussa 2008, kun [[:Käyttäjä:Nuuskamikkonen|Nuuskamikkonen]] yritti opetella ohjelmointia. Samoihin aikoihin myös [[:Käyttäjä:Haltsu|Haltsu]] opetteli piirtämään Paintilla, joten ainoa looginen seuraus oli Ritaripeli. Piirretyille otuksille toki täytyi kehittää taustatietoja, jotta pelimaailmaan syventyminen olisi helpompaa, ja niinpä sai alkunsa myös [[Etusivu|Ritaripeli-wiki]]. Myöhemmin projektiin on liittynyt hieman muitakin [[:Ritaripeli:Tekijät|tekijöitä]]. Pelistä on vuoden 2010 syksyn jälkeen ilmestynyt joitakin testiversioita, mutta ensimmäistä pelillisesti kunnolla toimivaa versiota odotetaan vielä.  
+
Ritaripelin kehittäminen alkoi marraskuussa 2008, kun [[:Käyttäjä:Nuuskamikkonen|Nuuskamikkonen]] yritti opetella ohjelmointia. Samoihin aikoihin myös [[:Käyttäjä:Haltsu|Haltsu]] opetteli piirtämään Paintilla, joten ainoa looginen seuraus oli Ritaripeli. Piirretyille otuksille toki täytyi kehittää taustatietoja, jotta pelimaailmaan syventyminen olisi helpompaa, ja niinpä sai alkunsa myös [[Etusivu|Domhan-wiki]], ensin Ritaripeli-wikin nimellä. Myöhemmin projektiin on liittynyt hieman muitakin [[:Ritaripeli:Tekijät|tekijöitä]]. Pelistä on vuoden 2010 syksyn jälkeen ilmestynyt joitakin testiversioita, mutta ensimmäistä pelillisesti kunnolla toimivaa versiota odotetaan vielä.  
  
 
Vaikutteita peli lienee saanut ainakin [http://en.wikipedia.org/wiki/HeroQuest HeroQuestista], [http://en.wikipedia.org/wiki/Diablo_%28video_game%29 Diablosta], [http://wesnoth.org/ The Battle for Wesnothista] ja [http://www.adom.de/ ADOMista].
 
Vaikutteita peli lienee saanut ainakin [http://en.wikipedia.org/wiki/HeroQuest HeroQuestista], [http://en.wikipedia.org/wiki/Diablo_%28video_game%29 Diablosta], [http://wesnoth.org/ The Battle for Wesnothista] ja [http://www.adom.de/ ADOMista].
Rivi 12: Rivi 12:
 
[[Kuva:Spiraalikoe.png|400px|thumb|Peli menossa. Kyseessä Ritaripelin versio 0.1-a3 ja sen testailussa käytetty [[Lurkki]]spiraali-kenttä]]
 
[[Kuva:Spiraalikoe.png|400px|thumb|Peli menossa. Kyseessä Ritaripelin versio 0.1-a3 ja sen testailussa käytetty [[Lurkki]]spiraali-kenttä]]
  
[[Pelialue]] koostuu suorakulmaisista [[Kenttä|kentistä]], joista kukin on jaettu neliönmuotoisiin, keskenään samankokoisiin [[Ruutu|ruutuihin]]. Ruutu voi olla joko [[seinä]]ruutu tai [[lattia]]ruutu. Lattiaruuduissa voi olla erilaisia objekteja. Objektit jakautuvat [[Luettelo Ritaripelin otuksista|otuksiin]] ja [[Luettelo Ritaripelin esineistä|esineisiin]], joista otus voi olla joko elossa tai kuollut. Yhdessä ruudussa voi olla useita esineitä ja kuolleita otuksia, mutta elossa olevia otuksia korkeintaan yksi kerrallaan. Näiden lisäksi voi olla [[Ovi|ovi-]] ja [[Portaat|portaikkoruutuja]], jotka yhdistävät kenttiä toisiinsa.
+
[[:Ritaripeli:Pelialue|Pelialue]] koostuu suorakulmaisista [[:Ritaripeli:Kenttä|kentistä]], joista kukin on jaettu neliönmuotoisiin, keskenään samankokoisiin [[:Ritaripeli:Ruutu|ruutuihin]]. Ruutu voi olla joko [[:Ritaripeli:Seinä|seinä-]] tai [[:Ritaripeli:Lattia|lattiaruutu]]. Lattiaruuduissa voi olla erilaisia objekteja. Objektit jakautuvat [[Luettelo Ritaripelin otuksista|otuksiin]] ja [[Luettelo Ritaripelin esineistä|esineisiin]], joista otus voi olla joko elossa tai kuollut. Yhdessä ruudussa voi olla useita esineitä ja kuolleita otuksia, mutta elossa olevia otuksia korkeintaan yksi kerrallaan. Näiden lisäksi voi olla [[:Ritaripeli:Ovi|ovi-]] ja [[:Ritaripeli:Portaat|portaikkoruutuja]], jotka yhdistävät kenttiä toisiinsa.
  
Yksi otuksista on ritari, jonka välityksellä pelaaja pystyy vaikuttamaan pelimaailman tapahtumiin. Jokaiseen otukseen liittyy eräitä kokonaislukuarvoisia tietoja (''[[elämäpisteet]]'', ''[[hyökkäyspisteet]]'', ''[[puolustuspisteet]]''), jotka kuvaavat otuksen ominaisuuksia.
+
Yksi otuksista on ritari, jonka välityksellä pelaaja pystyy vaikuttamaan pelimaailman tapahtumiin. Jokaiseen otukseen liittyy eräitä kokonaislukuarvoisia tietoja (''[[:Ritaripeli:Elämäpisteet|elämäpisteet]]'', ''[[:Ritaripeli:Hyökkäyspisteet|hyökkäyspisteet]]'', ''[[:Ritaripeli:Puolustuspisteet|puolustuspisteet]]''), jotka kuvaavat otuksen ominaisuuksia.
  
Peli jakautuu [[vuoro]]ihin, joiden aikana otukset suorittavat vuorotellen erilaisia toimenpiteitä, joita ovat ''[[siirtyminen]]'', ''[[hyökkääminen]]'', ''[[esineen poimiminen]]'', ''[[esineen käyttäminen]]'' ja ''[[esineen pudottaminen]]''. Otus voi vuorollaan myös olla suorittamatta yhtään toimenpidettä. Toimenpiteet ''siirtyminen'' ja ''hyökkääminen'' päättävät vuoron ja vuoro siirtyy seuraavalle otukselle.
+
Peli jakautuu [[:Ritaripeli:Vuoro|vuoroihin]], joiden aikana otukset suorittavat vuorotellen erilaisia toimenpiteitä, joita ovat ''[[:Ritaripeli:Siirtyminen|siirtyminen]]'', ''[[:Ritaripeli:Hyökkääminen|hyökkääminen]]'', ''[[:Ritaripeli:Esineen poimiminen|esineen poimiminen]]'', ''[[:Ritaripeli:Esineen käyttäminen|esineen käyttäminen]]'' ja ''[[:Ritaripeli:Esineen pudottaminen|esineen pudottaminen]]''. Otus voi vuorollaan myös olla suorittamatta yhtään toimenpidettä. Toimenpiteet ''siirtyminen'' ja ''hyökkääminen'' päättävät vuoron ja vuoro siirtyy seuraavalle otukselle.
  
 
''Siirtymistoimenpiteen'' suorittaminen siirtää otusta kentällä johonkin kahdeksasta viereisestä ruudusta, jos kohderuudussa ei ole toista otusta tai seinää.
 
''Siirtymistoimenpiteen'' suorittaminen siirtää otusta kentällä johonkin kahdeksasta viereisestä ruudusta, jos kohderuudussa ei ole toista otusta tai seinää.
  
Viereisessä ruudussa olevaa otusta vastaan voi ''hyökätä''. Jos ''hyökkäys'' onnistuu, se vahingoittaa hyökkäyksen kohteena olevaa otusta pienentäen tämän elämäpistemäärää. Uhri voi kuitenkin yrittää vähentää vahinkoa ''[[Puolustus|puolustamalla]]''. Kun otuksen elämäpisteet laskevat vähintään nollaan, otus kuolee.
+
Viereisessä ruudussa olevaa otusta vastaan voi ''hyökätä''. Jos ''hyökkäys'' onnistuu, se vahingoittaa hyökkäyksen kohteena olevaa otusta pienentäen tämän elämäpistemäärää. Uhri voi kuitenkin yrittää vähentää vahinkoa ''[[:Ritaripeli:Puolustus|puolustamalla]]''. Kun otuksen elämäpisteet laskevat vähintään nollaan, otus kuolee.
  
Kun otus on samassa ruudussa jonkin esineen kanssa, voi ''esineen poimiminen'' -toimintoa käyttäen siirtää esineen kentältä otuskohtaiseen [[inventaario]]luetteloon. Toimintoa ''esineen pudottaminen'' käyttämällä taas pystyy siirtämään esineen inventaarioluettelostaan siihen kentän ruutuun, jossa kyseinen otus sijaitsee. Esineellä voi olla joitakin peliin vaikuttavia vaikutuksia, joihin pääsee käsiksi toimenpiteellä ''esineen käyttäminen''.
+
Kun otus on samassa ruudussa jonkin esineen kanssa, voi ''esineen poimiminen'' -toimintoa käyttäen siirtää esineen kentältä otuskohtaiseen [[:Ritaripeli:Inventaario|inventaarioluetteloon]]. Toimintoa ''esineen pudottaminen'' käyttämällä taas pystyy siirtämään esineen inventaarioluettelostaan siihen kentän ruutuun, jossa kyseinen otus sijaitsee. Esineellä voi olla joitakin peliin vaikuttavia vaikutuksia, joihin pääsee käsiksi toimenpiteellä ''esineen käyttäminen''.
  
 
Peli päättyy häviöön, kun ritarin elämäpisteet laskevat nollaan tai pienemmäksi. Toistaiseksi peliä ei voi voittaa.
 
Peli päättyy häviöön, kun ritarin elämäpisteet laskevat nollaan tai pienemmäksi. Toistaiseksi peliä ei voi voittaa.

Nykyinen versio 30. huhtikuuta 2017 kello 09.33

Ensimmäisiä vuonna 2008 ilmestyneitä demokuvia siitä, miltä Ritaripelissä voisi näyttää

Ritaripeli on peli, jossa esiintyy ritari. Pelissä pelaaja antaa ritarille toimintakäskyjä pyrkien toteuttamaan jonkin tehtävän.

Ritaripelin historiaa

Ritaripelin kehittäminen alkoi marraskuussa 2008, kun Nuuskamikkonen yritti opetella ohjelmointia. Samoihin aikoihin myös Haltsu opetteli piirtämään Paintilla, joten ainoa looginen seuraus oli Ritaripeli. Piirretyille otuksille toki täytyi kehittää taustatietoja, jotta pelimaailmaan syventyminen olisi helpompaa, ja niinpä sai alkunsa myös Domhan-wiki, ensin Ritaripeli-wikin nimellä. Myöhemmin projektiin on liittynyt hieman muitakin tekijöitä. Pelistä on vuoden 2010 syksyn jälkeen ilmestynyt joitakin testiversioita, mutta ensimmäistä pelillisesti kunnolla toimivaa versiota odotetaan vielä.

Vaikutteita peli lienee saanut ainakin HeroQuestista, Diablosta, The Battle for Wesnothista ja ADOMista.

Ritaripelin toimintalogiikka

Peli menossa. Kyseessä Ritaripelin versio 0.1-a3 ja sen testailussa käytetty Lurkkispiraali-kenttä

Pelialue koostuu suorakulmaisista kentistä, joista kukin on jaettu neliönmuotoisiin, keskenään samankokoisiin ruutuihin. Ruutu voi olla joko seinä- tai lattiaruutu. Lattiaruuduissa voi olla erilaisia objekteja. Objektit jakautuvat otuksiin ja esineisiin, joista otus voi olla joko elossa tai kuollut. Yhdessä ruudussa voi olla useita esineitä ja kuolleita otuksia, mutta elossa olevia otuksia korkeintaan yksi kerrallaan. Näiden lisäksi voi olla ovi- ja portaikkoruutuja, jotka yhdistävät kenttiä toisiinsa.

Yksi otuksista on ritari, jonka välityksellä pelaaja pystyy vaikuttamaan pelimaailman tapahtumiin. Jokaiseen otukseen liittyy eräitä kokonaislukuarvoisia tietoja (elämäpisteet, hyökkäyspisteet, puolustuspisteet), jotka kuvaavat otuksen ominaisuuksia.

Peli jakautuu vuoroihin, joiden aikana otukset suorittavat vuorotellen erilaisia toimenpiteitä, joita ovat siirtyminen, hyökkääminen, esineen poimiminen, esineen käyttäminen ja esineen pudottaminen. Otus voi vuorollaan myös olla suorittamatta yhtään toimenpidettä. Toimenpiteet siirtyminen ja hyökkääminen päättävät vuoron ja vuoro siirtyy seuraavalle otukselle.

Siirtymistoimenpiteen suorittaminen siirtää otusta kentällä johonkin kahdeksasta viereisestä ruudusta, jos kohderuudussa ei ole toista otusta tai seinää.

Viereisessä ruudussa olevaa otusta vastaan voi hyökätä. Jos hyökkäys onnistuu, se vahingoittaa hyökkäyksen kohteena olevaa otusta pienentäen tämän elämäpistemäärää. Uhri voi kuitenkin yrittää vähentää vahinkoa puolustamalla. Kun otuksen elämäpisteet laskevat vähintään nollaan, otus kuolee.

Kun otus on samassa ruudussa jonkin esineen kanssa, voi esineen poimiminen -toimintoa käyttäen siirtää esineen kentältä otuskohtaiseen inventaarioluetteloon. Toimintoa esineen pudottaminen käyttämällä taas pystyy siirtämään esineen inventaarioluettelostaan siihen kentän ruutuun, jossa kyseinen otus sijaitsee. Esineellä voi olla joitakin peliin vaikuttavia vaikutuksia, joihin pääsee käsiksi toimenpiteellä esineen käyttäminen.

Peli päättyy häviöön, kun ritarin elämäpisteet laskevat nollaan tai pienemmäksi. Toistaiseksi peliä ei voi voittaa.